Det var inte så hemskt som Agnes skriver ;)

Tanken var att vi skulle vakna klockan sju i morse. Jag (Agnes) vaknade tio min senare och försökte då väcka de andra vilket gick dåligt. De låg stendöda i sina sängar. Ytterligare tio minuter senare vaknade Emma med kommentaren: "det är svårt att vakna då sängarna är så sköna" och efter fem till vaknade Johanna. Vi lämnade inte hostelet på utsatt tid, men vi hann med tåget till Hamburg utan problem.

Tips: om man behöver vakna tidigt, bo på ett ställe där det är osköna sängar och saknar ac. Då vaknar man oftast innan klockan också.

Tågturen tog mindre än 3 timmar och väl framme sökte vi upp hostelet som vi försökt komma i kontakt med men inte gjort, då de inte svarat på mejlet. Vi gick dit, 3 mins promenad, och utan problem fick tre sängar (tjejen i receptionen hade precis skickat svars-mejlet).
Efter att vi slängt in väskorna i bagagerummet (då det var för tidigt att checka in) bestämde vi oss för att åka iväg till stranden med målet att hitta lunch längst vägen till färjan. Vi hamnade på en inhemsk restaurang/affär där vi åt spagetti med tomatsås/köttfärssås. För den lilla pengen vi gav var det bra, lite konservburkssmak sådär men men.
När vi slutligen hittat hamnen var nästa problem att lösa: biljetter. Vi frågade en farbror som jobbade med sånt, han såg allmänt less ut då han frågade oss om vi hade metro-biljetter, hamburg-kort, dagskort osv. Alla våra svar var nej, han babblade då om någon gruppbiljett vi skulle köpa. Vi fattade nada, det slutade med att han fick komma ut och hjälpa oss i automaten. Vi fick våran biljett och han suckade nog av glädje när vi gick därifrån.

Vi fann färjan, åkte två stationer och kom fram till stranden. Ett riktigt paradis, hm, stranden var cirkus 50 meter och lång längst den grönaktiga floden. Vi bredde ut oss med våra handdukar och lade oss i våra solnings-poser. Där låg vi tillräckligt länge för att bli lite röda som räkor, yippie. Vi åt en billig och god glass också som vägde upp det röda.

Vi åkte tillbaka, checkade in och tog det lite lugnt innan vi åkte iväg för att jaga reda på middag. Det blev på en italiensk restaurang där vi hade utsikt mot en byggställning. Kyparen som knappt kunde engelska var väldigt på och allmänt skum. Men vi fick vår mat efter vad som kändes som en evig väntan, under denna eviga väntan insåg vi att tvärs över gatan låg en top-rated tripadvisor restaurang. Tanken slog oss att vi borde byta men vågade inte pga skummisen som vakade som en hök över borden. Slutligen fick vi vår mat, Emma åt lasagneknyten, medan Johanna och jag åt pizza. Maten var ok, men inte någon extra direkt. Vi missade dock att äta hamburgare i Hamburg den här dagen.