Vi fikade och funderade

Idag tog vi ofrivilligt sovmorgon, till halv nio. Det är den längsta sovmorgonen vi har tagit so far (vad jag minns). Det första jag (Emma) gjorde när jag vaknade var att fråga Agnes som också sov i underslafen i sägen bredvid, "när går tåget?" Agnes sa att hon inte visste men sa sen att det gick klockan åtta. Eftersom hon var så lugn över att tåget gått för en halvtimma sen så låg jag kvar i sängen ett tag. Sen gick det upp för mig att det var imorgon som vi skulle åka med 8 tåget och att det var idag som vi skulle UTFORSKA Berlin. Men först var vi tvungna att boka våra sista nätter i Hamburg och Köpenhamn. Hostelet i Dannmark är fixat men i Hamburg (som vi ska till imorgon) är det osäkert, vi har inget internet på hostelet just nu. Förhoppningsvis ordnar det sig! (Läser ni detta idag 12/8 så har det gjort det)

På förmiddagen blev det som sagt något av en långsam start. Men sen pinnade vi på som vanligt och hamnade i typ "exklusiva-hipsterkvarteren". Agnes köpte en star wars + William Shakespeare mash-up bok och jag testade massa gråa-sweatshirts (som jag inte köpte). Lunchen var medhavd för vi skulle fika på Aunt Benny senare ($). 

Vi besökte Brandenburger tor, det är svårt att ta in att detta var en plats under militärisk kontroll. Att människor försökte ta sig över på liv och död. Speciellt nu när vi sitter på trottoaren i shorts på samma plats och tittar på en ansikts-tatuerad man i typ 1800-tals kläder som vevar på en låda. Bakom honom sitter fyra yngre människor och spelar trummor och sitt-dansar som ingen såg ;).  En annan sak som jag inte kunde sluta tänka på var hur kunde västtyskland gå med på att få ryggen av statyn? (Den står på muren). Borde den inte vara riktad längs muren eller åt båda hållen? 


Efter lite letande hittade vi till rätt tunnelbanor och tog oss ut till caféet Aunt Benny, fastän jag försökte locka dem med hur mycket mjukglass vi kunde få på Mc Donalds för samma slant. Fikat var mumsigt och mode-tidningarna extravaganta. Agnes åt någon äppelkaka med vanilj-glass + varm choklad, Johanna åt cheesecake + apelsinjuice och jag åt en kanelkaka + vanilj te (OBS 30 grader varmt ute).  Just nu sitter vi på hostelets innergård, det är varmt och mörkt. Jag ska slänga min yoghurt som smakar créme fraîche eftersom kylskåpet öppnar åtta imorgon och vi måste dra innan det. När vi fixade våra frukost-mackor till imorgon i köket så blev vi skämtade med av man som talade okänt språk (alltså då pratade han eng.) sen fortsatte det på okänt språk med sin kompis, svårt att tackla. Det var inget elakt (tror jag) men han blev lite nervös när jag tog med mig kniven ut ur köket.   




Allmänt |
Upp